bobrzanie.pl – to co istotne w Bolcu, Bolesławiec, informacje, blogi, sport, rozrywka, humor, imprezy, wideo

Konkurs na cud

Biuletyn Informacji Publicznej naszego starostwa powoli staje się moim nałogiem… Już po dobrze zamankietowanej gazecie zamówienia publiczne okazały się lekturą inspirującą, a teraz w BIP-ie starostwa znów kwiatki. Tyle, że wtedy starosta wymagał małego cudu i sprowokował mały cud, teraz wymaga cudu wielkiego. Wyobrażacie sobie, żeby ktoś w osiem dni przygotował kosztorys wydania na promocję Borów Dolnośląskich niemal półtora miliona złotych a potem w kolejne 15 dni opracował dokładny plan wydania tych pieniędzy? Nie wyobrażacie sobie? Starosta ma lepszą wyobraźnię… Poczytajcie…


Starostwo wraz kilkoma gminami chce złożyć wniosek o unijne pieniądze na kampanię promocyjną Borów Dolnośląskich. Wniosek musi zawierać tak zwane studium wykonalności. Studium musi zawierać plan promocji, czyli plan wydania pieniędzy, które powiat chce wyrwać z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Starostwo ogłasza konkurs na wykonanie tego planu. Ogłasza go 28 października dając termin złożenia ofert 4 listopada o godzinie 10. To osiem dni czasu, jeśli ktoś pierwszego dnia dostrzeże ogłoszenie. Osiem dni czasu, jeśli ktoś ma i zna wymaganą w konstruowaniu projektu Strategię Rozwoju Turystyki w Powiecie Bolesławieckim. Osiem dni czasu, jeśli ktoś zna dokładnie wytyczne Regionalnego Programu Operacyjnego, z którego starostwo chce wziąć te półtora miliona złotych.

Osiem dni czasu na oszacowanie tego, ile będzie kosztować przygotowanie planu wydania półtora miliona złotych. Ile będzie kosztować przygotowanie dokładnego kosztorysu wydania tych wielkich pieniędzy, przygotowanie planu wykupu mediów na publikacje promujące Bory Dolnośląskie itp, itd. Kupa roboty dla zespołu fachowców.

Załóżmy, że jakaś firma specjalizująca się w tego typu opracowaniach trafi na BIP bolesławieckiego starostwa (bo ogłoszenie o poszukiwaniu wykonawcy planu wydania półtora miliona złotych trudno znaleźć gdzie indziej). Załóżmy, że podejmie się wystartować w tym konkursie ofert i da najniższą cenę. Załóżmy że wygra. Co ją czeka?

Starosta daje zwycięzcy na przygotowanie planu wydania półtora miliona złotych całe 15 dni, czyli czas do 20 listopada. Pod warunkiem, że już 4 listopada ktoś w okrąglaku otworzy koperty i wybierze tego, kto plan wykona. I że tego samego dnia informacja o tym fakcie dotrze do zwycięzcy.

15 dni na  precyzyjne zaplanowanie i wycenę kampanii promocyjnej w postaci kosztorysu zawierającego ceny jednostkowe wszystkich działań promocyjnych, czyli eventów, zakupionych billboardów, reklam w mediach, kosztów produkcji tych reklam, gadżetów promocyjnych itp, itd. Mówimy o dużej kampanii promującej Bory Dolnośląskie, więc nie wystarczą cenniki reklamowe poszczególnych mediów, wypadałoby również miejsce w tych mediach wstępnie zarezerwować, ceny negocjować, aby nie przepłacać i na dodatek zagwarantować ich utrzymanie do momentu realizacji planu promocji. Na dodatek z promocji i jej narzędzi ma korzystać aż osiem samorządów z terenu Borów Dolnośląskich i to też trzeba w planie uwzględnić.
Ogłoszenie w BIP-ie starostwa zastrzega również, że przy konstruowaniu planu należy wziąć pod uwagę różne potrzeby promocyjne poszczególnych ośmiu samorządowych partnerów projektu.

Żeby je uwzględnić, trzeba je poznać. W 15 dni dni poznać potrzeby dotyczące rodzaju i ilości narzędzi promocyjnych dla gmin Pieńsk, Przemków, Warta Bolesławiecka, Platerówka, Lubin, Osiecznica, Zgorzelec i Węgliniec? W sumie niedaleko, można obskoczyć.

Co trzeba zrobić, aby przygotować plan wydania półtora miliona złotych na promocję w piętnaście dni? Trzeba zatrudnić sztab fachowców, ekspertów, doświadczonych ludzi znających reguły promocji fundowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego, znających koszty kwalifikowane RPO, wymyślić procentowy podział środków na promocje w mediach i za pomocą innych działań. Trzeba wskazać na wkład własny starostwa (co będzie ważnym atutem we wniosku do RPO), znać dane statystyczne i wskaźniki dotyczące tego, dlaczego akurat Bory Dolnośląskie są tak ważne, trzeba ustalić rezultaty twarde i miękkie projektu, zgodne z wytycznymi RPO (tzw. wskaźniki pomiaru efektywności projektu). Tak naprawdę trzeba wymyślić tę kampanię promocyjną od zera i zaplanować do najmniejszej śrubki.

A może nie trzeba, może wystarczy wiedzieć wcześniej, że ktoś będzie szukał wykonawcy takiego planu i pracować nad nim od dawna? Może wystarczy wiedzieć, kiedy konkurs na wyłonienie autorów planu będzie ogłaszany i mieć gotowa ofertę? Może, aby być bezkonkurencyjnym, trzeba wyeliminować konkurencję przed startem?

Jeśli przebrnęliście przez to, co napisałem powyżej, pomóżcie mi znaleźć odpowiedzi na te pytania. Bo wkrótce poznamy odpowiedź na pytanie zasadnicze: kto wygra konkurs ofert i projekt przygotuje.

Ja, zupełnie szczerze, już go podziwiam.

———————————————————

Zobacz zamówienie starostwa: Zamówienie WPI/3471/3/09 z dnia 2009-10-28

WYNIKI POSTĘPOWANIA znajdziecie tutaj

ERRATA TUTAJ

 

Exit mobile version