bobrzanie.pl – to co istotne w Bolcu, Bolesławiec, informacje, blogi, sport, rozrywka, humor, imprezy, wideo

Projekt zmiany planu zagospodarowania przestrzennego województwa dolnośląskiego

Osiem lat temu Sejmik I kadencji uchwalił plan zagospodarowania przestrzennego województwa dolnośląskiego i teraz przyszedł czas na jego zmianę. Warto w tym miejscu przypomnieć, że władztwo planistyczne nad przestrzenią należy do gmin i do województwa samorządowego. To ich organy stanowiące podejmują uchwały w sprawie przyjęcia planów i są to akty prawa miejscowego, a więc wiążą te przepisy prawa wszystkich na terenie odpowiednio gmin i województwa.

Zakłada się, że plany gminne nie mogą być sprzeczne z planem wojewódzkim, dlatego tak ważne jest by gminy, ich przedstawiciele uczestniczyli w konsultacji planu wojewódzkiego, bowiem zapisy, jakie się w nim znajdą, mogą skutecznie uniemożliwić, a w najlepszym przypadku „tylko” utrudnić realizację ambitnych zamiarów włodarzy gmin i np. przedsiębiorców na ich terenie. Zarząd Województwa powierzył przygotowanie projektu zmiany planu Wojewódzkiemu Biuru Urbanistycznemu i trwa właśnie procedura konsultacji tego projektu. Jaki los chce nam zaprojektować województwo? Warto zapoznać się z tym projektem na stronach internetowych: http://www.wbu.wroc.pl/index.php?strona=opracowania&jakie=tok&

Radni Sejmiku dostali projekt do konsultacji do połowy sierpnia. Z punktu widzenia obszaru południowo-zachodniego naszego województwa warto zwrócić uwagę na projektowany układ komunikacyjny, ograniczenia inwestycyjne w obszarach NATURA 2000 i zapisy związane z turystycznym wykorzystaniem dolin głównych rzek – od Borów Dolnośląskich po Góry Izerskie i Przedgórze Sudeckie. Dla wielu uważnych czytelników tego dokumentu może okazać się zaskakujące kreowanie Zgorzelca/Goerlitz na ośrodek aktywizacji – główny ośrodek wzrostu w tej części województwa. Ta teoria o rozpatrywaniu Zgorzelca w łączności z niemieckim Goerlitz od kilku lat wzbudza kontrowersje: zrodziła się na gruncie analiz generatorów ruchu drogowego i to uzasadnienie wydawało się do przyjęcia. Czy jednak jest zasadne w odniesieniu do rozwoju gospodarczego? W tym przypadku przyłączenie niemieckiego Goerlitz może działać na niekorzyść, a naturalna rywalizacja społeczności po obu stronach granicy wręcz być okolicznością ciążącą i negatywną w skutkach. Jak na razie sferą rozwojową wydaje się być handel i nic ponad to. Warto dyskutować czy jest to faktyczny biegun rozwojowy, czy dla gospodarczego rozwoju pogranicza nie jest ważniejsza oś od Zgorzelca do Bolesławca, a więc w obszarze III paneuropejskiego korytarza transportowego, wzdłuż autostrady A 4 i linii kolejowej E 30. Pogląd autorów projektu planu w tej kwestii wydaje się być doktrynalny (jeśli nie doktrynerski), bo wciąż trzymają się wymyślonego na siłę układu pasm rozwoju; to każe im łączyć ze sobą Głogów i Lubin z Ząbkowicami i Kłodzkiem, a Zgorzelec i Bolesławiec z Jelenią Górą. I historycznie, i współcześnie Bolesławcowi bliżej do Lubina i Legnicy, niż do stolicy Karkonoszy, ale to autorów projektu planu ani trochę nie martwi. Jeśli takie są fakty, tym gorzej dla faktów.

Exit mobile version