bobrzanie.pl – to co istotne w Bolcu, Bolesławiec, informacje, blogi, sport, rozrywka, humor, imprezy, wideo

Chińska ceramika wypiera bolesławiecką z rynku USA – zwolnienia w Ceramice Artystycznej

Pierwsze zwolnienia już były a mają być kolejne. Spółdzielnia Rękodzieła Artystycznego „Ceramika Artystyczna” zaciska pasa m.in. wskutek zmniejszenia eksportu do USA. Na tamtejszym rynku pojawiły się produkty chińskie łudząco podobne do bolesławieckich wyrobów (ich prezentację widzisz w załączonym filmie). Problem w tym, że można je kupić m.in. w telesprzedaży w sieci TV, która wcześniej sprzedawała wyroby bolesławieckie a chińska ceramika jest 80 % tańsza.

81 członków załogi Spółdzielni prawdopodobnie nie będzie miało przedłużonych umów o pracę po 31 grudnia tego roku. Z ponad dwudziestoma osobami firma już się pożegnała

Od 2002 roku głównym klientem Ceramiki Artystycznej w Bolesławcu była telezakupowa stacja telewizyjna QVC w Stanach Zjednoczonych. Była, dopóki nie pojawiły się chińskie podróbki bolesławieckiej ceramiki.

Tyle kosztuje chińska podróbka bolesławieckiej ceramiki w USA

– 80 procent całej naszej produkcji to jest eksport, w tym połowa to rynek Stanów Zjednoczonych – tłumaczy Helena Smoleńska, prezes „Ceramiki Artystycznej” – z USA klient QVC był największy, dawał nam około 30 procent przychodów z tamtego rynku.

Przychody gwarantowały rentowność, rozwój spółdzielni, miejsca pracy i godziwe zarobki dla pracowników, teraz to się zmieniło.
Telewizja QVC sprzedawała tylko ceramikę zdobioną wzorami unikatowymi na których firma i pracownicy zarabiali najwięcej.

Problem polega na tym, że prawa autorskie do wyrobu wygasają przy zmianie tylko 10 procent wzoru oryginalnego, a tak właśnie robią Chińczycy. Mogą legalnie sprzedawać ceramikę, która dla przeciętnego klienta jest trudna do odróżnienia od oryginalnych wyrobów z Bolesławca.
Spółdzielnia szuka nowych rynków zbytu.
– Bardzo dobrze zaczyna się rozwijać współpraca z Japonią – mówi Helena Smoleńska.

Po nawiązaniu współpracy z telewizją QVC ceramika przyjęła ponad 120 osób, by zaspokoić zapotrzebowanie rynku amerykańskiego. Aby utrzymać 323 dotychczasowe stanowiska pracy, ceramika potrzebuje w każdym miesiącu ponad 120 tysięcy sztuk zamówionych wyrobów, w skali roku jest to prawie półtora miliona produktów.
Ceramika nie przedłuży umów o pracę z 81 pracownikami, którym wygasają one z dniem 31 grudnia tego roku.

 

Exit mobile version