bobrzanie.pl – to co istotne w Bolcu, Bolesławiec, informacje, blogi, sport, rozrywka, humor, imprezy, wideo

Dzienniki motocyklowe vs. Polskie drogi – odcinek 1

Tytuł notki jednoznacznie nawiązuje do dorobku światowej i krajowej kinematografii, jednak to nie podróż Ernesta Guevary po Ameryce Południowej, ani kawaleryjskie przewagi porucznika Niwińskiego są jej przedmiotem.

Natężenie ruchu drogowego rośnie wraz ze wzrostem liczby użytkowników dróg, na których coraz więcej miejsca zajmują jednoślady. Niemal niezmienna pozostaje długość tytułowych polskich dróg, ich stan także nie napawa entuzjazmem. Niedawne dwie kolizje motocykli z samochodami osobowymi na ul. Jeleniogórskiej i Kościuszki, ale także ubiegłoroczne śmiertelne zderzenie motocykla z ciągnikiem na ul. Modłowej mówią same za siebie – obecność motocykli na drogach stawia podwyższone wymagania wszystkim uczestnikom ruchu drogowego. I choć nie wszyscy są w stanie im sprostać, trzeba zrobić wszystko, aby zwiększyć szanse uczestników wypadków na przeżycie oraz na uzyskanie godziwego odszkodowania.

Jakie warunki wpływające na bezpieczeństwo oraz na wysokość odszkodowania musi spełnić motocyklista, aby wjechać na drogę publiczną, i co podpowiada zdrowy rozsądek? Z całą pewnością nie wystarczy posiadanie uprawnień objętych prawem jazdy kategorii A, A1 lub A2.

Motocyklista powinien nosić odpowiednią odzież i kask gwarantujący przeżycie. Ubiór motocyklisty powinien chronić przed otarciami, zimnem i opadami atmosferycznymi. Kurtka powinna być skrojona ciasno ale niekrępująco dla ruchów. Ochraniacze powinny chronić plecy, kolana, łokcie ramiona, biodra i golenie jadącego motocyklem. Uwaga: elementy ochronne odzieży nie powinny zaszkodzić motocykliście w razie wypadku. Motocykliści powinni starać się być zawsze widocznymi dla innych użytkowników drogi. Rozsądek podpowiada używanie jasnych lub odblaskowych kurtek lub kombinezonów. Ważnym elementem ubrania są rękawice ochronne i buty za kostkę. Bezpieczeństwo bierne motocyklisty jest w jego rękach, a właściwie w jego portfelu. Jeśli alternatywą jest zdrowie lub kalectwo, raczej warto kupić sprzęt renomowany i skorzystać z porady doświadczonych sprzedawców, którzy powinni dobrać ubranie i rozmiar kasku. Wybór rodzaju kasku może zdecydować o zdrowiu lub kalectwie, podobnie masywność kasku a także kolor. Zakup kasku cięższego i w kolorze białym może wpłynąć na ocenę zachowania motocyklisty przez biegłego sądowego.

Warunkiem bezpieczeństwa motocyklisty może się okazać przejrzystość wizjera kasku. Dlatego najlepiej używać wizjera z jasną szybą, no i często go myć, a uszkodzony jak najszybciej wymienić. Zgodnie przepisami kask musi być w czasie jazdy zapięty. W czasie jazdy motocyklem w kasku otwartym warto używać nauszników oraz gogli.

Exit mobile version