bobrzanie.pl – to co istotne w Bolcu, Bolesławiec, informacje, blogi, sport, rozrywka, humor, imprezy, wideo

Ceramika bolesławiecka coraz popularniejsza

Bolesławieckie Muzeum współpracuje intensywnie z prof. Charlesem R. Mackiem, wykładowcą Uniwersytetu Północnej Karoliny, największym w tej części świata badaczem bolesławieckiej ceramiki, organizatorem wystaw kamionki, autorem i współautorem licznych publikacji książkowych i artykułów naukowych. Obecnie za sprawą profesora Macka bolesławiecka kamionka prezentowana jest na ekspozycji „Gąbką, pędzlem i szablonem. Bolesławiecka ceramika ze zbiorów Columbia Museum of Art”.

Muzeum w Columbii

O tym, że rodzime wyroby ceramiczne są coraz popularniejsze na świecie świadczy także wizyta w Muzeum Ceramiki dr Jane Przybysz, dyrektor Muzeum McKissick, funkcjonującego przy Uniwersytecie Karoliny Południowej. Pobyt w Bolesławcu związany był z ostatnimi badaniami naukowymi doktor, dotyczącymi właśnie działalności CPLiA. Dr Jane Przybysz zwiedzała Muzeum Ceramiki, w zbiorach którego przeprowadziła wyczerpującą kwerendę. Ponadto spotkała się z Heleną Smoleńską, prezes zarządu Spółdzielni Rękodzieła Artystycznego „Ceramika Artystyczna”.

A. Bober-Tubaj, J. Przybysz i H. Smoleńska w Muzeum Ceramiki

Zagadnienia związane z historią zakładów CPLiA są również tematem referatu Anny Bober-Tubaj pt. „Spółdzielnia Rękodzieła Artystycznego ‘Ceramika Artystyczna’ w Bolesławcu – historia, projektanci, wyroby” prezentowanego podczas konferencji naukowej „Rzeczy wspólne. Polskie spółdzielnie artystyczne i rzemieślnicze XX wieku” w ramach trwającego w dniach 12.06-18.10.2015 Festiwalu Architektury i Wzornictwa TORMIAR, organizowanego przez Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu.

Kontakty bolesławieckich muzealników z badaczami ze Stanów Zjednoczonych mogą okazać się szczególnie cenne, zwłaszcza że zainteresowanie tutejszą kamionką w tej części świata jest od lat bardzo duże. Warto zauważyć, że obecne pogłębianie kontaktów z naukowcami ze Stanów Zjednoczonych w zakresie badań nad ceramiką bolesławiecką, tworzy swoistą ciągłość tego rodzaju współpracy, jaka została zapoczątkowana jeszcze przed II wojną światową przez Wilhelma Pukalla, twórcę Zawodowej Szkoły Ceramicznej.

Exit mobile version