bobrzanie.pl – to co istotne w Bolcu, Bolesławiec, informacje, blogi, sport, rozrywka, humor, imprezy, wideo

Bezpłatny autobus widmo…

– „O czwartej za piętnaście mam PKS
-„I co, zdążasz Pan?
-„Nie, ale i tak mam dobrze, bo jest przepełniony i nie zatrzymuje się”.
Te scenę, z kultowej komedii Stanisława Barei, zna na pamięć każdy dorosły Polak. I co z tego?

Znajoma wysłała mi wczoraj maila, w którym zwraca uwagę na bezsensowność rozkładu jazdy linii 11 (na trasie TESCO pętla – EUROCASH Gdańska) w kontekście transportu dzieciaków do i ze szkoły. Poniżej, za zgodą wspomnianej, pozwalam sobie zacytować obszerne fragmenty owej korespondencji:

…wiem, że poruszałeś sprawę dojazdów do gmin. Opieszałość i schemat myślenia urzędników za biurkiem jest powalający i dlatego „wrzucę” Ci korespondencję, którą prowadziłam z MZK. A o co chodzi? 20 września wysłałam maila do MZK odnośnie linii nr 11 (rano jest przepełniona, a po południu uczniowie nie mają czym wracać, gdyż godziny są źle dopasowane). Wcześniej rozmawiałam telefonicznie z panią, która zajmuje się kontrolą ruchu. Powiedziała, że musi być najpierw przeprowadzona kontrola zewnętrznej firmy z Gdyni, która liczy pasażerów, a później wprowadzą ewentualne zmiany po Nowym Roku! Niby logiczne, gdyby nie fakt, że pani potrafiła powiedzieć, ile osób przemieszcza się w danej godzinie autobusem. Pytanie, skąd ma takie informacje? A że monitoring, a że jakiś system, który pokazuje jej wszystko! Tłumaczę, że skoro wie, ile osób się przemieszcza, to po co firma (nazwała ich specjalistami) z zewnątrz? Ale znów usłyszałam, że tak to funkcjonuje i co ona może zrobić. Powiedziała, że jest dużo szkół w mieście i pod jedną trudno dopasować autobus. Fakt, przyznałam rację i zapytałam, czy ma takie informacje, że innym szkołom pasuje. Powiedziała, że nie. Poinformowałam panią, że ja zrobię jej zestawienie i będzie mogła się przekonać o trafności wyboru godzin popołudniowych linii nr 11. Moje zestawienie wykazało, że linia nr 11 nie współgra z planem lekcji ośmiu szkół. Bez firmy zewnętrznej (za którą pewnie trzeba zapłacić) widać na tym zestawieniu, że dzieciaki mają problem z powrotem do domów. Wysłałam, ale z uporem czekają na firmę zewnętrzną, bo pewnie takie są procedury.

O sprawie prawie zapomniałam, gdyby nie fakt, że dziś autobus był tak przepełniony, że nie zatrzymał się już na przystanku przy ul. Leśnej, a dzieciaki drałowały na piechotę (ponoć ruch to zdrowie).

W załącznikach otrzymałem podanie do prezesa MZK, datowane na 20.09.2018, z prośbą o przyjrzenie się sprawie oraz rzeczone zestawienie. Po jego analizie wnioski rzeczywiście nasuwają się same i trudno się z nimi nie zgodzić:

♦ Linia nr 11 (kierunek Tesco pętla – EUROCASH Gdańska) nie ma dostosowanych godzin odjazdu do godzin lekcyjnych w szkołach.
♦ Spośród ośmiu szkół podstawowych i średnich tylko szkoła przy Komuny Paryskiej ma możliwość na skorzystanie z autobusu miejskiego.

♦ W pięciu szkołach uczniowie JEDYNIE mają szanse na szybkie złapanie powrotnego autobusu do domu z uwagi na 2-3 minutową różnicę pomiędzy dzwonkiem, a przyjazdem autobusu po siódmej lub ósmej godzinie lekcyjnej (na razie nie ma konieczności korzystania z szatni).

♦ Dzieci szkół podstawowych zostały szczególnie pominięte i nie mają autobusu powrotnego, który by gwarantował bezpieczny powrót, zamiast czekania na przystanku. Świetlice w szkołach przeważnie zarezerwowane są dla klas 1-3.

♦ Jak można łatwo zauważyć i nie jest to żadna nowość w polskim systemie edukacyjnym, uczniowie kończą lekcje przeważnie po pierwszym kwadransie każdej godziny.

♦ Brak sprawnej komunikacji miejskiej spowoduje zwiększony ruch w mieście. (rodzice, itp. muszą odbierać dzieci ze szkoły własnym transportem).

W dniach 13-18 października gdyńska firma Marcin Gromadzki Public Transport Consulting przeprowadzi badania, na które powoływała się pracownica MZK, w celu weryfikacji wprowadzonych rozwiązań. W pełni rozumiem i doceniam fakt, że MZK chce takie badanie przeprowadzić, by sprawdzić komfort podróży swoich pasażerów, preferencje, etc. Wydaje mi się jednak, że w tym konkretnym przypadku odrobina rozsądku i kilka telefonów wystarczyłoby do tego, by dojść do przynajmniej części wniosków, o których przeczytamy zapewne niebawem w raporcie PTC. Nie wiem, czy ktoś komuś za to płaci i ile to ewentualnie będzie kosztować, lecz na wszelki wypadek podrzucam krótkie zestawienie godzin odjazdów linii 11 z przystanków nieopodal wybranych placówek edukacyjnych. Może pomogłoby to zaoszczędzić kilka groszy.

ZESTAWIENIE GODZ. ODJAZDU LINII NR 11 Z PLANEM LEKCJI W SZKOŁACH
Zespół Szkół Budowlanych Szkoła Podstawowa

ul Jana Pawła II

Szkoła Podstawowa

ul J. Słowackiego

Szkoła Podstawowa

ul. J. Matejki

Koniec godz. lekcyjnej ODJAZD  Linii 11 Koniec

godz. lekcyjnej

ODJAZD  Linii 11 Koniec

godz. lekcyjnej

ODJAZD  Linii 11 Koniec

godz. lekcyjnej

ODJAZD  Linii 11 – K. Miarki
5. 12.25  BRAK  12.25 BRAK  12.25 BRAK  12.25 BRAK
6. 13.15 13.05  13.30 13.06  13.25 13.12  13.25 13.13
7. 14.05 14.05  14.20 14.06  14.20 14.12  14.20 14.13
8. 14.55 15.05  15.10 15.06  15.10 15.12  15.10 15.13
16.05 16.11 16.12
Szkoła Podstawowa

ul. Bankowej

I Liceum Ogólnokształcące Z. S. Elektronicznych Z.S.Z O i Z.

ul Komuny Paryskiej

Koniec

godz. lekcyjnej

ODJAZD Linii 11-

K.Miarki

Koniec

godz. lekcyjnej

ODJAZD  Linii 11- K.Miarki Koniec

godz. lekcyjnej

ODJAZD  Linii 11-

K.Miarki

Koniec

godz. lekcyjnej

ODJAZD

Linii 11-  K.Miarki

5. 12.30 BRAK  12.30 BRAK 12.30 BRAK 12.15 BRAK
6. 13.25 13.13  13.20 13.13 13.20 13.13 13.10 13.13
7. 14.30 14.13  14.10 14.13 14.10 14.13 14.00 14.13
8. 15.20 15.12  15.00 15.12 15.00 15.12 14.50 15.12

Godziny zaznaczone na zielono, to możliwość skorzystania prze ucznia – danej szkoły – z linii nr 11 po odbytej lekcji bez czekania na autobus nawet do 1 godziny.

Exit mobile version