gru 3, 2021
830 Wyświetleń
2 0

Jakie opony zimowe wybrać? Zwróć uwagę na specyfikację techniczną produktu!

Napisany przez

Idzie zima, nie możemy dać się zaskoczyć jak polscy drogowcy. Opady śniegu pojawiają się już w listopadzie, a przymrozki nawet we wrześniu. To niechybny znak nadchodzącego ochłodzenia i opadów śniegu. Co to znaczy dla kierowców? Konieczność zmiany opon na takie, które są dostosowane do trudnych warunków pogodowych, a w szczególności śniegu, gołoledzi i błota pośniegowego. To tyle teorii, a jak to wygląda w praktyce? Odpowiedzi jest na to pytanie co najmniej kilka, a w poniższym tekście postaramy się je zaprezentować.

Dlaczego zimą powinniśmy używać innych opon? Wszystko z powodu mieszanki i kształtu bieżnika

Z całą pewnością każdy doświadczony kierowca choć kilka razy w życiu doświadczył mniej lub bardziej kontrolowanego poślizgu. Niebezpieczne sytuacje na drodze czasem zdarzają się bez względu na nasze skupienie i umiejętności. Dlatego należy poczynić starania żeby ograniczyć ich skutki do minimum. Niezwykle ważne jest to by posiadać ogumienie dostosowane do warunków pogodowych. Zimą letnie mieszanki stają się twarde i nie trzymają się nawierzchni dobrze nawet w bezśnieżnych warunkach. Najlepiej zobrazować sobie to na przykładzie. Wyobraź sobie, że udajesz się na kilkugodzinną trasę  w góry. Ruszasz ze swojego miasta i kierujesz się w stronę Tatr. Na początku nie odczuwasz problemów w związku z tym, że używasz opon letnich.

Droga jest sucha, posolona i utrzymana na czarno. Jednak z każdym kilometrem masz poczucie, że auto zachowuje się niestabilnie. Podczas zakrętów ucieka ci tył pojazdu, a podczas hamowania włączają się systemy bezpieczeństwa. Co ciekawe dzieje się tak pomimo czarnej drogi i dodatniej temperatury. Wszystko przez to, że letnie opony źle spisują się w temperaturach niewiele przekraczających zero stopni. Spowodowane jest to tym, że najlepsze wyniki osiągają gdy słupki rtęci pokazują przynajmniej kilkanaście kresek. Wszystko co poniżej sprawia, że przyczepność spada a guma staje się po prostu twarda.

Im dalej w las tym więcej drzew. Wysoko w górach spadł śnieg, a Ty czujesz, że nie masz kontroli nad pojazdem

Prawdziwe problemy pojawiają się gdy na nawierzchni pojawia się śnieg. Letnie ogumienie przygotowane do odprowadzania nadmiaru wody z drogi nie radzi sobie ze świeżym śniegiem i zwyczajnie ślizga się na nim. Jeżeli temperatura zacznie spadać znacznie poniżej zera sytuacja się jeszcze bardziej pogorszy. Jaki z tego wniosek? Koniecznie trzeba zaopatrzyć się w dobre zimowe opony!

Czym się różnią zimowe opony od letnich? Sprawdź to koniecznie!

Opony zimowe posiadają oznaczenie śnieżynki i górskiego szczytu. To powinna być dla ciebie jasna informacja, że gumy, które trzymasz w dłoni będą nadawać się chłodniejsze czasy. To jednak nie koniec różnic. Już wyżej  wspominaliśmy o twardości mieszanki. Zimowe kapcie są skonstruowane z nieco miększej gumy. To sprawia, że latem zużywały by się zdecydowanie zbyt szybko, jednak od później jesieni do wczesnej wiosny będą idealne. Znaczącą różnicą jest bieżnik. W odróżnieniu od opon letnich te zimowe posiadają liczne poprzeczne nacięcia prowadzone prostopadle do kierunku jazdy. Pozwalają one  na wgryzanie się w biały puch i ograniczają szanse na poślizg.

Zużycie opon zimowych jest szczególnie niebezpieczne – zwłaszcza w przypadku zimowych

Podczas zakupu zwróć uwagę na zużycie, bieżnika.  W przypadku opon zimowych jest to szczególnie niebezpieczne. Wszystko przez zdecydowanie trudniejsze warunki atmosferyczne, które towarzyszą kierowcom od późnej jesieni do wczesnej wiosny. W tym czasie nie trudno o wypadek, a zakładając na ten okres kiepskiej jakości ogumienie będziesz mógł się obwiniać z tego powodu.

Jakie opony wybrać na zimę? Skup się na podstawowych parametrach

Opony na zimę powinny odpowiadać rozmiarowi tym, które są używane latem. Po pierwsze sprawdź oznaczenia umiejscowione na boku. Znajdziesz tam ciąg liczb, może to być na przykład 195/60/R18. Co oznacza? Pierwsza z nich to wskaźnik przekroju mierzony pomiędzy bokami opony. Druga liczba to wysokość profilu, w naszym wypadku to sześćdziesiąt procent. Lira w ciągu tych znaków to symbol opony radialnej. Praktycznie wszystkie pojazdy cywilne używają takiego ogumienia. Opcją do nich są opony diagonalne, jednak używa się ich w maszynach rolniczych, pojazdach budowlanych czy niektórych samochodach terenowych. Ostatni parametr to średnica felgi zapisana w calach, w naszym przykładzie jest to osiemnaście. Niektórzy preferują inne ogumienie na czas zimy, jednak żeby nie kupić niewłaściwych opon skonsultuj taką decyzję ze specjalistą lub sprzedawcą.

Dodatkowe parametry opony zimowej

Jeżeli posiadasz już ogumienie we właściwym rozmiarze czas odsiać z tego grona nieco opon o niewystarczających parametrach. Tak jak każdy przedmiot opony można podzielić na te lepsze i gorsze. Szczególnie istotna jest klasa hamowania. Wyrażana jest na etykiecie za pomocą liter od A do F. Zachęcamy do zakupu do ogumienie z jak najlepszymi parametrami. Różnica pomiędzy najwyższą a najniższą wynosi aż osiemnaście metrów. To odległość, która pozwoli ci bezpiecznie zatrzymać pojazd i być może uratować czyjeś życie. Kolejne dwa parametry nie są aż tak istotne. Pierwszy z nich to klasa głośności i energooszczędność. Pierwszy z nich wskazuje na poziom decybeli emitowany podczas jazdy, a drugi wskazuje na wpływ na spalanie benzyny.

Partner publikacji: oponyprofi.pl

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

The maximum upload file size: 32 MB. You can upload: image, video, other. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here

Bobrzanie.pl
pl_PLPolish